Храна и нешто плуÑ
За гаÑтрономијата е познато дека не претÑтавува Ñамо готвење храна , туку дека е збир од повеќе уменоÑти, науки, и креативни занаети.Оваа Ñимбиоза , ја прави гаÑтрономијата привлечна , не Ñамо за профеÑионалните угоÑтителÑко - туриÑтички работници,туку и за многу други профеÑии, кои директно или индиректно Ñе инÑпирирани од неа
ГаÑтрономијата влијаела на многу науки и занаети, и тие на неа, па така можеме да кажеме дека меѓуÑебно Ñе имаат надополнето, и развиено. Во помал или поголем дел неа ја Ñреќаваме во економијата, , маркетингот, аритектурата, етнологијата, иÑторијата,религијата,литературата ÑликарÑтвото, нутриционизмот, хемијата, земјоделÑтвото,итн.Појавата на неколку други интереÑни правци и движења како што Ñе декоративната резба во храна, и молекуларната гатрономија, потврдува дека тој Ñвет раÑполага Ñо многу полиња за иÑтражување и креативно изразување. Готвењето е Ñамо еден дел од тој Ñвет, но Ñекако дека треба да Ñе знае и иÑтражува релацијата на храната и култот кон неа Ñо овие науки и уметноти, токму поради, подобро запознавање на иÑтата.ПоÑтојат многу јадења што ноÑат имиња на познати иÑториÑки личноÑти, таа е одлична Ñуровина, за маркетинг кампањи и Ñлогани, храната во еден нејзин дел ја има како тема во познати уметнички и вајарÑки дела.
Етнологијата има поÑветено голема целина на начинот на иÑхрана и видот на храната, кај одредени народи, и племиња, нивниот Ð¾Ð´Ð½Ð¾Ñ ÐºÐ¾Ð½ неа, потенцирајќи ја улогата што ја има во фолклорот на тој народ.ИÑто како и виното, гаÑтрономијата може да биде уÑпешен амбаÑадор на еден народ и култура, подвлекувајќи ја поÑебноÑта на иÑтиот. Цели Ñела и региони Ñе идентификуваат Ñо Ñвоите автентични јадења, креативниот начин на подготовка , Ñкладирање и, конзумирање.Тие “Фуд брендови” допринеÑуваат за Ñамодоверба , и национална промоција на одреден народ низ Ñветот. Затоа имаме, данÑко фета Ñирење, пекиншка патка, полнење кобаÑици, на германÑки начин, индиÑки Ñтил на јадење,македонÑко мацкање во ÑоÑ, норвешки Ñтил на чадење лоÑоÑ,итн. Овој гаÑтрономÑки национализам знае понекогаш и да доведе до кавга и недоразбирање , помеу два или повеќе народи, но како и Ñе друго во животот Ñекој Ñи го брани Ñвоето, поÑебно кога Ñтанува збор за тематика во која тешко Ñе докажува потеклото и оригиналноÑта на оÑпоруваниот начин или рецепт.
Во Ñитуација кога “И ова е наше” , помирувањето наÑтанува Ñо заедничко уживање во оÑпоруваниот рецепт.Ðо, не Ñекогаш.Слушнавме неодамна кога ТВ Ñтаниците извеÑтуваа за дивјачкиот Ð¾Ð´Ð½Ð¾Ñ Ð½Ð° грчките војници кон нашите готвачи , во воена база во ÐвганиÑтан ,кога овие на дневното мени Ñтавиле македонÑка муÑака , и Ñарма . Ðа камењариве во униформа наводно им бил загрозен гаÑтрономÑкиот идентитет, па реагирале нервозно , иако две третини од нивната кујна има перÑиÑко - арапÑко потекло ,вклучувајќи ги и овие две јадења. ГаÑтрономÑките карактериÑтики на еден народ Ñе редовна понуда во туриÑтичките брошури, и тука треба да Ñе поÑвети повеќе внимание кога го промовираме македонÑкиот туризам. Ðеапол на пример Ñвојата “оригинална” верзија на веќе оригиналниот индиÑки леб Паратта (Паратта е традиционален индиÑки леб кој е ÑоÑтавен од две тенки кори една врз друга во форма на тенка погача , и полнета е Ñо доматно пире, младо Ñирење од биволица, и лиÑтови од Ñвежи билки -боÑилек, оригано), кој Марко Поло го видел и донел од Индија, а подоцна го нарекле пица, ја заштитија Ñо поÑебни Ñтандарди и правила во врÑка Ñо формата и текÑтурата на теÑтото ,Ñоздавајќи законÑки бренд кој и тоа како ќе допринеÑе во оÑтварувањето на туриÑтички приход.
Среќа што Индија не е членка на ЕУ, па вака немаше кој да им го оÑпори брендот.Ке Ñлушнеме дека многу актери,и јавни важни личноÑти,Ñакаат да готват, и екÑпериментираат Ñо храната и дека тоа ги опушта и ги инÑпирира да продолжат Ñо Ñвоите профеÑионални обврÑки. Во контекÑÑ‚ би ги Ñпомнал Ñите оние Ñаеми, изложби и натревари во кулинарÑтво ,и фламбирање , кои помагаат да Ñе размени иÑкуÑтво,и знаење, а ја оправдува допадливоÑта на гаÑтрономијата кај многу луѓе од различни профеÑии.
Ðо кај Ð½Ð°Ñ Ñеуште недоÑтаÑува виÑокообразовна инÑтитуција од ваков вид , која ќе произведе нови генерации профеÑионални кадри, кои пак ќе ја “здебелат” нашата гаÑтрономÑка понуда кон домашните и ÑтранÑките гурмани.Како што делумно направија винарите Ñо нивните квалитетни примероци на вино ,кое поÑтанува гордоÑÑ‚ и дефинитивно национален белег на Македонија .
КулинарÑтвото, и винарÑтвото Ñе теÑно поврзани и завиÑни еден од друг, Ñегменти кои Ñе нечија профеÑија,уживање и ÑтраÑÑ‚ нечија егзиÑтенција , но и креативно манипулирање Ñо можноÑтите што ни ги нуди храната и виното.
И двете Ñе Ñамо дел од феноменот -гаÑтрономија.
Техники на готвење
Во кулинарÑтвото покрај квалитетните ÑоÑтојки за готвење ,многу важен е и начинот Ñ‚.е.принципот на термичка обработка на иÑтите.Било да Ñе работи за меÑо, зеленчук, овошје , важен е и начинот на кој тие ќе бидат чувани, третирани, и комбинирани. Од начинот на кој храната е готвена, завиÑи и вкуÑот, текÑтурата, тежината , но и Ñпарувањето Ñо вино.Впрочем,ниеден профеÑионален Ñомелиер не препорачува вино, пред да дознае на кој начин е подготвено јадењето ПоÑтојат неколку техники или принципи на готвење, и тие во оÑнова Ñе поврзани Ñо ÑпецифичноÑтите на Ñамите Ñуровини. Во индиÑката кујна доÑта Ñе кориÑти техниката на маринирање на ÑоÑтојките(меÑо,зеленчук) и печење во вертикална фурна на жар ,во ÑопÑтвените Ñокови,а на тој начин вкуÑот е поинтензивен и пораÑкошен .Во кинеÑката пак е Ñе уотребува многу тврдо обарен зеленчук ,и глазирање Ñо разни ÑоÑови.
Поширање претÑтавува најнежен методот на готвење , што е многу Ñличен на варење , но разликата е што оÑвен вода во Ñадот има и други додатоци-течноÑти,а времетраењето е пократко.Овој метод е за храна Ñо деликатни вкуÑови , и за оние Ñо кревка текÑтура ,кои треба да ја задржат Ñвежината, ÑочноÑта и природните Ñокови. Се пошира риба, зеленчук и овошје,Можеме да пошираме во разни течноÑти, но најчеÑто во вода измешана Ñо бело вино, цеден лимон, и зачини, или ако Ñтанува збо за овошје -во Ñируп или црвено вино.Целта е храната да Ñе обработи термички ,но не премногу, не да Ñе превари до раÑпаѓање, туку да оÑтане нежна и во цела форма.
Обарување на пареа е можеби најздрав начин да Ñе обработи храната ,и оваа техника Ñе кориÑти иÑклучиво за зеленчук и овошје. Се прави Ñо помош на Ñпецијални котли кои работат под притиÑок, или на Ñтариот добар начин Ñо Ñад во кој врие вода , а над него е друг Ñад Ñо решетки во кој е храната.
Варење е традиционален метод на готвење кој има широка примена во Ñите кујни а Ñе кориÑти најчеÑто за драÑтична промена на текÑтурата на Ñуровината (меÑо, зеленчук, житарици), одноÑно за омекнување на муÑкулните влакна кај меÑото , напукнување на зрната (ориз, леќа) иÑпуштање на Ñкроб, и нивно Ñпојување.Обично Ñе вари подолго и до неколку чаÑа, а Ñо поткатегоријата редукција, Ñ‚.е варење на тивка температура иÑпарува водата, а оÑтануваат Ñоковите кои подоцна Ñе база(фонд) на ÑоÑот.
Пржење е најкритикувана техника на готвење поради штетноÑта за организмот и внеÑување на заÑитени маÑни киÑелини, но практиката покажува дека некои познати Ñпецијалитети(виенÑки котлети, лигњи,) Ñе највкуÑни зготвени на тој начин. КарактериÑтика на пржење е што обичната храна како што Ñе компири, или кромид, може да добие побогат и Ñилен Ð²ÐºÑƒÑ , во пржена варијанта.Во оÑновата на пржењето е изложување на храната на мали парчиња во многу загреана маÑнотија. ИÑто така широкоприфатено во многу кујни и народи. Тоа и не мора да има многу штетни поÑледици, ако употребуваме маÑлиново маÑло, палмино или пченкарно маÑло, или едноÑтавно ако употребуваме чиÑто маÑло, кое по употребата задолжително Ñе фрла и не Ñмее да Ñе употребува за наредно пржење,
Ðеколку вида на пржење Ñе познати и тоа, Ñотирање , пржење во плитко , и пржење во длабоко маÑло. Сотирањето е вÑушнот најдобриот начин за овој метод , тоа е кога храната ја изложуваме во загреана тава на ÑоÑема малку маÑло и кратко (пола минута ) ја мешаме Ñо превртување ,колку да добие мала коричка ,и Ð¼Ð¸Ñ€Ð¸Ñ Ð½Ð° тоÑтирано и пржено. Ова обично Ñе прави Ñо претходно обарен зеленчук на пареа , или ако е меÑо тогаш треба да биде на мали и тенки парчиња, Ñледува ÑÐ¾Ñ Ð¸Ñ‚Ð½. Ðајдобар Ñад за оваа техника е ВОК тавата , што Ñе кориÑти во кинеÑката кујна.. За пржење во длабоко маÑло обично Ñе употребува храна која има цврÑта текÑтура , (пилешко, риба ,но Ñамо лоÑÐ¾Ñ Ð¸ туна ), а резултатот е добивање јадење Ñо интензитет на чад и Ñлабо прегорен мириÑ, кој многу потÑетува на јадење на жар или плотна. СличноÑта може да биде заÑилена ако претходно рибата или пилешкото биле маринирани или валкани во трошки и јајца.
ДинÑтање е техника која е многу Ñлична на варењето ,и Ñе употребува иÑто така за омекнување на потврди парчиња меÑо или риба но главната разлика е во тоа што овде Ñе употребува помалку течноÑÑ‚, парчето е цело и крупно ,и не е иÑечено на мали парчиња, а Ñето тоа Ñе прави на тивка температура. Резултира Ñо омекнато цело парче меÑо кое ги задржало Ñвоите природни ÑоÑтојки , а течноÑта Ñ‚.е фондот е темна и доÑта гуÑто концентирана ,кој е идеален за ÑоÑ.ОÑвен во вода може да Ñе динÑта во млеко или вино. Оваа техника е најдобра за готвење, коленици, јунешки муÑкул, и други парчиња кои Ñе блиÑку до коÑка заради желатинот кој би пуштил и би го збогатил ÑоÑот.
Печење е Ñигурно најпопуларен метод на готвење, и Ñе употребува Ñкоро за Ñета храна , риба, меÑо ,овошје и зеленчук , па дури и претходно Ñварена паÑта (лазањи, канелони). Комбинација од маринирано па печено меÑо или зеленчук е уште попривлечна поради мириÑот на чад, и изгорено дрво. ПоÑтојат неколку верзии на печење, на отворен оган во фурна, на плотна на жар, или најчеÑто Ñо топол воздух во електрична рерна.Важно е долго да не Ñе изложува меÑото на директен пламен од оганот, поради опаÑноÑÑ‚ од прегорување и можнот од добивање на канцерогени материи.
КориÑно во овој метод е што не мора да Ñе додава многу маÑло, а може да кориÑтите вода, или течноÑта од маринадата од зеленчук.
Фламбирањето кое е комбинација од печење и Ñотирање е вÑушноÑÑ‚ принцип по кој меÑото или друга храна Ñе изложува на многу виÑока температура и Ñе попрÑкува Ñо алкохолен винÑки деÑтилат најчеÑто коњак, Ñе пали на кратко храната , и на тој начин парчето добива Ð¼Ð¸Ñ€Ð¸Ñ Ð¸ Ð²ÐºÑƒÑ ÐºÐ°ÐºÐ¾ да е печено на отворен оган во фурна , а иÑтовремено Ñе Ñоздава тенка обвивка која не дозволува крвта и Ñоковите од меÑото да иÑтечат по што парчето би оÑтанало Ñуво и тврдо.
Сите техники и принципи имаат Ñвои ÑпецифичноÑти , и даваат поÑебна димензија и Ð²ÐºÑƒÑ Ð½Ð° јадењета. Може да Ñе употребуваат поÑебно ,но и иÑтовремено во разни комбинации , креативноÑта како и Ñекогаш завиÑи од кулинарот.
- Свадби
- Man’s style
- ÐЕГОВОТО ВЕЛИЧЕСТВО- МЕÐИ
- How not to live
- Bar CODE br.7
Коментари (0 Пратено):
Прати го коментарот