Oпшта култура
Готвење е чин на транÑформација на прехрамбени ÑоÑтојки во јадење.
Готвењето опфаќа широк обем на методи на термичка, хемиÑка и физичка преработка, примена на разновидни алатки и технологии, и креативна употреба на поÑебни комбинации на прехрамбени ÑоÑтојки, Ñо цел да Ñе подобри вкуÑот, изгледот или варливоÑта (во ÑмиÑол на човековото ефикаÑно кориÑтење на хранливите материи) на јадењето. Готвењето бара од готвачите и готвачките да применат иÑкуÑтво, знаење и миÑлење во избор, мерење, и комбинирање на одредени ÑоÑтојки и примена на одредени техники и технологии врз нив не би ли Ñе поÑтигнал Ñаканиот резултат.
Готвење е поÑебна активноÑÑ‚ затоа што живопиÑно ја пренеÑува прехрамбената, еÑтетÑката, земјоделÑката, ÑтопанÑката, културната и верÑката разновидноÑÑ‚ на човечките цивилизации.
Додека голем број на видови храна може да Ñе јаде Ñирово, има и такви кои подлежат на некој вид на подготовка, заради безбедноÑни причини, текÑтура или вкуÑ. Ðа наједноÑтавно ниво ова може да вклучи миење, Ñечкање или додавање друга храна или други ÑоÑтојки, како што Ñе зачините. Може иÑто така да вклучува мешање, подгревање или ладење, ферментација, или комбинирање Ñо друга храна. Во домовите, најголем број од подготвувањето на храна Ñе Ñлучуваат во кујната. Ðекои подготовки Ñе прават Ñе Ñо цел да Ñе зголеми вкуÑот или еÑтетÑкиот изглед. Други подготовки може да помогнат за зачувување на храната, други пак може Ñе дел од културниот идентитет. Оброкот Ñе ÑоÑтои од храна која е подготвена за да Ñе јаде на одредено меÑто и во одредено време.
Вообичаено, готвењето бара примена на топлина, но не Ñекогаш, хемиÑки ги менува молекулите, Ñо што Ñе менува вкуÑот, текÑтурата, изгледот и хранливите ÑоÑтојки. Кога готвиме некои протеини, како што Ñе жолчката, меÑото, рибата, го денатурализира протеинот, што предизвикува да Ñе зацврÑти. Има археолошки податоци за печени прехрамбени производи Ñо хомо ÐµÑ€ÐµÐºÑ‚ÑƒÑ ÐºÐ¾Ð¸ датираат од пред 420 000 години. Вриењето како ÑредÑтво за готвење бара голем Ñад и Ñе практикува од 10 милениум п.н.е Ñо воведувањето на грчнарÑтвото.
Готвењето може да биде изведено на неколку начини
• Термичка обработка- Бланширање, Вакумирање, Варење, ДинÑтање, Крчкање, ПаÑтеризација, Парење, Парење (екпреÑ), Печење, Поширање, Пржење, Сервирање
• ХемиÑка обработка- КиÑелење, Ферментирање, Солење, ЗаÑладување,
• Физичка обработка- Сечење, Толчење, ПаÑирање, Мелење, Рендање
Познато е дека кога храната Ñе презентира, потрошувачот прво “јаде” Ñо очи, универзален пÑихички феномен. Храната презентирана на чиÑÑ‚ и начин на кој би Ñе зголемин апетитот,ќе го подобри вкуÑот иако е незадоволителна.
ТекÑтурата игра клучна улога во поглед на уживањето на јадењето храна. КонтраÑти во текÑтурата, како што е нешто крцкаво во инаку меко јадење, може да ја зголеми привлечноÑта за јадење. ЧеÑти примери вклучуваат додавање гранола во јогуртот, крутони во Ñалати или Ñупи и потпечен леб за да ја зголеми крцкавоÑта, како џем или путер.
Уште еден универзален феномен што Ñе однеÑува на храната е појавата на контраÑÑ‚ во вкуÑот и презентацијата. Спротивни вкуÑови, како што Ñе Ñлатко и Ñолено, имаат тенденција да одат заедно, како што Ñе некои видови на јаткаÑти плодови.
Многу поединци Ñе ограничени што ќе јадат поради морал или некоја друга навика. Ðа пример, вегетеријанците избираат да Ñе откажат од продукти од животинÑко потекло во различни Ñтепени. Други избираат здрава иÑхрана, избегнувајки шеќер или маÑти од животинÑко потекло и ја зголемуваат конзумацијата на диетални влакна и антиокÑиданти. Дебелината, Ñериозен проблем во западниот Ñвет, води до поголеми шанÑи за развој на Ñрцеви болеÑти, Ð´Ð¸Ð°Ð±ÐµÑ‚Ð¸Ñ Ð¸ многу други болеÑти. Во поново време, навиките во иÑхраната Ñе под влијание на луѓе кои Ñе загрижени дека имаат влијание на здравјето или животната Ñредина од генетÑки модифицирана храна. Дополнителни грижи за влијанието од индуÑтриÑкото земјоделÑтво за благоÑтоÑтојба на животните, здравјето на луѓето и животнаа Ñредина. ДиетÑките навики вообичаено Ñе одлуки кои ги донеÑува лице или култура за тоа кој вид на храна ќе го конзумира. Многу култури префериират одредена храна, а пак друга храна им е табу тема. Изборот за храна иÑто така може да игра главно улога во религијата. Ðа пример, јудеизмот дозволува Ñамо кошер храна, ИÑламот халал храна и во хиндуизмот забрането е говедÑкото меÑо. Покрај тоа, избраната иÑхрана на различни земји или региони имаат различни карактериÑтики. Ова е теÑно поврзано Ñо кујната на една култура. Моралната, етички и здрава иÑхрана- иÑто така влијае на Ñовремените навики во иÑхраната. Ова доведе до појава на предноÑÑ‚ на органÑката и локалната храна.
ГаÑтрономија (од Ñтарогрч. гаÑÑ‚Ñ€Ð¾Ñ „Ñтомак“, и Ð½Ð¾Ð¼Ð¾Ñ „знаење“ или „закон“) е наука за ÑоодноÑот помеѓу културата и храната. ЧеÑтопати поимот гаÑтрономија погрешно Ñо поврзува иÑклучиво Ñамо Ñо готвењето, но тоа е Ñамо мал дел од оваа диÑциплина: не Ñекој готвач е и гаÑтроном. ГаÑтрономијата изучува различни културни компоненти Ñо храната како точка на фокуÑ. Така, таа е Ñродна на убавите уметноÑти и општеÑтвените науки, па дури и на природните науки во контекÑÑ‚ на варењето на храната во човековото тело.
Главните активноÑти на гаÑтрономот Ñе откривање, иÑпробување, иÑкуÑување на храна, вршење иÑтражувања за храна, утврдување на наученото и пишување за иÑтата. Затоа гаÑтрономијата е интердиÑциплинарна активноÑÑ‚. Проникливото набљудување Ð½Ñ Ð´Ð¾Ð²ÐµÐ´ÑƒÐ²Ð° до заклучокот дека околу храната поÑтојат и танц, драматургија, ÑликарÑтво, вајарÑтво, книжевноÑÑ‚, архитектура и музика; Ñо други зборови, убави уметноÑти. Ðо таа подразбира и физика, математика, хемија, биологија, геологија, агрономија, како и антропологија, иÑторија, филоÑофија, пÑихологија и Ñоциологија. Примената на научните знаења врз готвењето и гаÑтрономијата Ñе нарекува молекуларна гаÑтрономија.
Прв формален третман на гаÑтрономијата наоѓаме во книгата ПÑихологија на вкуÑот од француÑкиот гаÑтроном Жан Ðнтелм Брија-Саварен (ран XIX век). ÐаÑпроти традиционалните готварÑки книги, ова дело го изучува ÑоодноÑот помеѓу Ñетилата и храната, третирајќи го уживањето на трпезата како наука. Во поÑледно време забележуваме поÑебна поÑветеноÑÑ‚ на принципите на гаÑтрономијата Ñо оÑновањето на движењето Бавна храна (Slow Food) во 1986 година, кое во 1989 година прераÑнува во организација, Ð´ÐµÐ½ÐµÑ Ð¿Ñ€Ð¸Ñутна во 160 земји Ñо 1300 локални ограноци, наречени конвивиуми.
- Свадби
- Man’s style
- ÐЕГОВОТО ВЕЛИЧЕСТВО- МЕÐИ
- How not to live
- Bar CODE br.7
Коментари (0 Пратено):
Прати го коментарот