Како на филм

Ршто Ñо храната во филмовите? Ðиколина СтојановÑка
Ðе им ги познавам Ñтавовите на оÑтанатите луѓе, во врÑка Ñо нивните омилени филмови и желбата за добро јадење, ама лично знам, дека кога Ñтанува збор за филмови во кои Ñе претÑтавени оброци, кулинарÑки техники, навики за време на оброците, Ñ˜Ð°Ñ ÐµÐ´Ð½Ð¾Ñтавно Ñедам пред екран и не Ñе мрдам дури не заврши филмот! Можеби филмовите кои ни зборуваат за храна Ñе току привлечни поради фактот што внеÑувањето храна не Ñамо што е човечка потреба, туку е и Ñоцијална навика и Ñите ние имаме ÑопÑтвени идеи што е тоа добра храна, пренеÑени од нашите баби но и Ñклопени од личните иÑкуÑтва. Сите имаме вакви или такви навики кога го подготвуваме она што најмногу Ñакаме да го јадеме, Ñите имаме поÑебни марифети како тоа Ñе јаде и тертипи како тоа Ñе Ñпрема, па уште кога такво нешто е претÑтавено Ñо помош на филмÑката уметноÑÑ‚, Ñе чини како на задоволÑтвото да му нема крај! Изгледа дека колку што филмот има моќ на комплетно запоÑеднување на нашето внимание, иÑто толкава моќ има и храната. Во поÑледно време, телевизиÑките програми кои претÑтавуваат патепиÑи и локални рецепти, како и ÑтудиÑки емиÑии во кои Ñе готви здраво, земаат Ñе’ повеќе од времето за емитување и Ñе’ повеќе ни доближуваат различни кулинарÑки традии, правејќи не и Ð½Ð°Ñ Ð¿Ð¾Ð²ÐµÑœÐµ љубопитни за тоа што каде Ñе јаде. Затоа, во овој број, кога еÑенÑките денови ни Ñе на прагот, и претпоÑтавувам на Ñите во глава ни Ñе мотаат најразлични комбинации на јадења, ајвари, Ñирења и малиџана, решивме да ви претÑтавивме неколку филмови, во кои, преку храната Ñе претÑтавува дејÑтвото и Ñе поÑтигнува поентата.
Ðе знам колкумина од Ð²Ð°Ñ Ð³Ð¾ помнат ,,Како вода за чоколадо’’, оној мекÑиканÑки филм Ñо големо ÑемејÑтво, Ñо трите ÑеÑтри и Ñтрашна мајка-тиранин? Сценариото е пишувано Ñпоред иÑтоимениот роман на Лаура ЕÑкивел и Ñнимен е во 1992 год. Во јужно-американÑката литература, Ñе јавува правец наречен ,,магичен реализам’’, термин кој Ñе однеÑува токму на одноÑите помеѓу фикционализираната реалноÑÑ‚ и фантаÑтичните елементи, кои Ñе ÑвојÑтвени за менталитетот и начинот на живот на тој континент. Приказната Ñекако е љубовна и Ñе работи за неможноÑта на најмладата ќерка Тита, да Ñе омажи Ñо човекот што го Ñака – Педро, поради некоја тешка Ñемејна конзервативна традиција. Педро Ñе жени Ñо најÑтарата ќерка Ñамо за да биде близу до Тита. Тита, Ñекако е главниот готвач и уÑпева преку зготвените јадења да ги пренеÑе чувÑтвата кои таа ги има кај другите луѓе. Така, на денот на Ñвадбата, гоÑтите патат од дигеÑтивни проблеми, и целото вечерање Ñе претвора во гротеÑкна Ñлика која ја иÑтакнува неправдата Ñторена во име на Тита и Педро. Сцената која Ñ˜Ð°Ñ Ð½Ð°Ñ˜Ð²ÐµÑœÐµ ја помнам е кога Тита подготвува торта, за која кориÑти латици од роза. Додека ги подготвува ÑоÑтојките, капки од пот почнуваат да Ñе Ñлеваат во филот, уште повеќе придонеÑувајќи за иÑклучителниот Ð²ÐºÑƒÑ Ð¸ уште повеќе иÑтакнувајќи ги нејзините Ñилни емоции. Тоа е една бавна Ñцена, полна Ñо ÑензуалноÑÑ‚, која Ñе одигрува во кујната од големата куќа, Ñо Ñекаков вид тревки и мирудии кои виÑат од таванот до Ñекаков вид тенџериња и Ñадови за готвење. За неÑреќа, втората ÑеÑтра каÑнува од тортата која е облиена Ñо неиÑкажлива ÑтраÑÑ‚. Се обидува некако да Ñе излади Ñо Ñтуден туш, но и тоа не и’ уÑпева, па Ñледната Ñцена е како таа иÑтрчува гола од куќата и им Ñе приклучува на мекÑиканÑките револуционери. Поезијата што Ñе Ñлучува преку одноÑот меѓу храната и кадрите во филмот, не Ñамо што ве тераат да го изгледате филмот до крај без да Ñтанете од фотеља, туку иÑто така ќе ве направи и гладни, дури може и да ве инÑпирира да почнете да готвите. Храната е претÑтавена како неизоÑтавен дел од Ñемејната традиција и како личен начин на главниот женÑки лик да Ñе Ñправи Ñо тешката Ñудбина и неоÑтварената љубов. ОÑобено што рецептите кои таа ги подготвува Ñе егзотични, комбинација од, за Ð½Ð°Ñ Ð½ÐµÑвојÑтвени ÑоÑтојки како лути пиперчиња и какао, приготвени Ñо некои древни тајни на предколомбиÑките народи, и ве тераат да ја перцепирате храната на малку поинаков начин од оној кој можеби Ñме навикнати да го практикуваме. Кој не го гледал филмот, пропуштил многу.
Во иÑтава оваа наÑока, друг филм кој Ñекако ја претÑтавува моќта на храната а оÑобено на Ñлатката храна, е без Ñомнение ,,Чоколадо’’! Ðјде што приказната е интереÑна и Ñе Ñлучува во едно прекраÑно Ñредновековно француÑко гратче, ајде што Жулиет Бинош има главна улога како ,,чоколатерка’’ и преку Ñлаткиот Ð²ÐºÑƒÑ Ð½Ð° нејзините чоколадни бомбони за кои кориÑти дамнешни рецепти од цивилизацијата на Маите, го променува животот на локалните жители, туку уште и Ðони Деп е во улога на ÑекÑи Циган-номад-боем, Ñо крајно заведувачки имиџ и ,,баш ми е гајле’’ Ñтав! Иако Ñтанува збор за уште една љубовна приказна, Ñодржината на филмот оди малку подлабоко, концентрирајќи Ñе одноÑите во традиционалното и конзервативно француÑко гратче, каде црквата и традицијата Ñе оÑновните двигатели на Ñоцијалниот живот, и пркоÑот кој Жулиет Бинош го предизвикува Ñо отворањето на продавница за Ñлатка од чоколадо, преку провокативните облеки што ги ноÑи Ñо Ñилни бои, но и преку Ñамиот факт дека има ќерка која е вонбрачна. Секако, јадењето чоколадо Ñе поврзува Ñо уживањето во земни задоволÑтва, Ñо одредена доза егоизам, кога жителите почнуваат да Ñе Ñтаваат ÑебеÑи на прво меÑто, наÑпроти лажно побожниот живот и кодекÑот на целата заедница. Згора на Ñе’, уште па некој Ром им Ñе мота наоколу, поминува време Ñо ,,чоколатерката’’ уште повеќе придонеÑувајќи кон идејата дека таквиот вид човечки одноÑи не Ñамо што Ñе недозволени, туку Ñе и грешни. Уште еднаш, да не беше приÑуÑтвото на така вкуÑното чоколадо, ниту еден дел од еманципацијата во малото меÑто немаше да Ñе Ñлучи. Преку винамателно подготвените Ñлатки, големите Ñоцијални неправди, Ñтигмите, клишеата и закоравената конзервативноÑÑ‚ темелно Ñе менуваат придонеÑувајќи целата заедница да има поиÑполнет живот, оÑлобедн од Ñтегите на религиозниот морал, и Ñето тоа, Ñо помош на чоколадо!
Дека храната може да ве натера од корен да Ñи ги Ñмените убедувањата е тема изразена уште во еден помалку надреалиÑтички филм, Ñо чудна атмоÑфера и интереÑна тема -,,Готвачот, крадецот, неговата жена и нејзиниот љубовник’’ Ñо Ричард Борингер, Мајкл Гамбон, Хелен Мирен и Ðлан Ховард. Од визуелен аÑпект, филмот има раÑкошна кинематографија, гротеÑкни Ñлики како и кадри Ñо голотија, оттука и неговиот помалку контроверзен имиџ. Ðо и Ñамото дејÑтво во филмот е малку морбидно, главните ликови Ñе донеÑени во апÑурдни Ñитуации Ñо апÑурдни иÑходи. Имено, еден гангÑтер од Ðнглија Ñтанува ÑопÑтвеник на елитен реÑторан, но поради недоÑтаток на манири и оденÑување како од улица, поÑтојано влегува во конфронтации Ñо главниот готвач и Ñо оÑтанатиот перÑонал. Секако, гангÑтер не би бил гангÑтер ако не ја ноÑи Ñопругата во реÑторанот, а таа е, никој друг туку генијалната Хелен Мирен. Згрозена од ÑопÑтвениот Ñопруг, и во потрага по нешто поинакво и иÑкрено, Хелен Мирен почнува да флертува Ñо еден од гоÑтите во реÑторанот – тивкиот и повлечен ÑопÑтвеник на книжара – Мајкл. Со помош на целиот перÑонал, жената на мафијашот и беÑпомошниот книжар почнуваат афера, која Ñтанува многу возбудлива оÑобено поради фактот што тоа Ñе Ñлучува пред ноÑот на Ñуровиот гангÑтер. Ðе би било драма доколку не Ñе Ñлучи нешто навиÑтина драматично, и нормално мафијашот дознава за аферата на жена му. Двајцата љубовници Ñе кријат во книжарата, а готвачот од реÑторанот им праќа храна преку момчето кое пее додека гоÑтите вечераат. Целата атмоÑфера наликува на грчка трагедија, Ñцените Ñе Ñкоро целоÑно надреални, колоритот е иÑто така внимателно одбран и Ñимболичен во функција на приказната. Со цел мафијашот да открие каде Ñе наоѓа книжарата и неговата жена, го фаќа момчето и го мачи до иÑцрпеноÑÑ‚, Ñо тоа што Ñо Ñила го тера да јаде од Ñтраниците на книгата во која е запишана адреÑата на книжарницата. Додека Ðорџина (мафијашката Ñопруга) е во поÑета на момчето во болница, луѓе на нејзиниот Ñопруг влегуваат во книжарницата и го убиваат нејзиниот љубовник. Скршена од тага и полна беÑ, Ðорџина уÑпева да го убеди готвачот да го зготви телото на нејзиниот љубовник и во Ñцената во која Ñе конфронтира Ñо нејзиниот Ñопруг, уÑпева и него да го натера да проба од телото. Ðа крајот мафијашот Ñе ÑоглаÑува, но Ñепак завршува Ñо куршум во главата. Секако овој филм не е наменет за млада публика, но повторно храната игра огромна улога во начинот на кој Ñе кројат одноÑите меѓу главните ликови. Пораката дека храната е ÑпоÑобна да предизивика возвишени чувÑтва, ако е добро зготвена и ви ги буди Ñите Ñетила, но иÑто така е ÑпоÑобна да го иÑтакне и најнеубавото од наÑ, најдолното, криминалното и она што Ñе крие длабоко во нашата потÑвеÑÑ‚, е очигледна. Секако без одличната актерÑка екипа и чудното но одлично напишано Ñценарио, филмот би бил целоÑно неуÑпешен.
Што Ñе однеÑува пак до анимираните филмови, Ñигурна Ñум дека Ñте го гледале ,,Рататуј’’? Инаку рататуј е француÑка манџичка која Ñе подготвува од зелени тиквички, домати и разно разни зачини и оригинално потекнува од Ðица. Во името на филмот има и игра на зборови, имено, Ñе однеÑува на јадењето, но иÑто така и на главниот лик, кој е глушец но кој има иÑкрена и Ñилна ÑтраÑÑ‚ за готвење, како и помалку перфекциониÑтички кулинарÑки принципи. Снимен е во Ñтудијата на ПикÑар а емитуван преку Волт Дизни Студио. Како и оÑтанатите филмови на ПикÑар, почнува Ñо многу забавна и комична Ñитуација кога ÑемејÑтвото на малиот глушец е приморано да ја напушти куќата во која живеат, бидејќи една жена ги здогледува и ја фаќа паника, па ги брка Ñо пушка. Малиот глушец Реми, така завршува во париÑката канализација Ñоочен Ñо големиот град, но иÑто така уÑпева да го пронајде реÑторанот на неговиот најомилен готвач, кој е неодмна починат. Изнаоѓа начин како да влезе во него, и додека еден од помошните готвачи Лингвини, е поÑтојано малтретиран од новиот газда, кој бил помошник-готвач на Ñлавниот готвач, Реми уÑпева да зготви Ñупа Ñо рафиниран вкуÑ, која Ñите во реÑторанот ја пробуваат и Ñе одушевени од рецептот. Така, Лингвини и Реми работат заедно, екÑпериментираат во уметноÑта на готвењето и Ñекако Ñтануваат блиÑки пријатели. ИÑто така, двајцата уÑпеваат да не го претворат прочуениот и реномиран реÑторан во дел од франшиза за брза храна. ОÑвен што филмот ноÑи прекраÑна порака за децата и младите, дека треба да бидат иÑтрајни и иÑкрени во она што го работат, и дека зготвена храна е далеку подобра од Ñмрзната и брза, ги прави гледачите да Ñи ги лижат уÑтите додека гледаат и ве тера да миÑлите дека рататуј е најдбората манџа на Ñветот!
Храната како таква е иÑкориÑтена во многу филмови. Една од најÑмешните Ñцени во ,,Ени Хол’’ на Вуди Ðлен е кога тој Ñе обидува да Ñе Ñнајде Ñо подготвувањето јаÑтози кои Ñе Ñе’ уште живи, па бегаат од тенџерињата и Ñоздаваат виÑтинÑки кујнÑки хаоÑ. Од поновите филмови, Ñцената во ,,ÐеÑлавни копилиња’’ Ñо германÑкиот ÑадиÑтички генерал и младата француÑка еврејка која го крие Ñвојот идентитет, додека овој на многу морбиден начин и’ нуди парче пита Ñо топка Ñладолед, и начинот на кој тој го коментира вкуÑот, е индикативна можеби за целиот Ð¾Ð´Ð½Ð¾Ñ ÑˆÑ‚Ð¾ фашиÑтите го имале во Ð¾Ð´Ð½Ð¾Ñ Ð½Ð° народите кои ги оÑвојувале, барем во филмот. Една Ñимпатична драма од ’91 година што мене лично ме бендиÑува е ,,Френки и Ðони’’ во која по втор пат играат Ðл Пачино и Мишел Фајфер. Тој е поранешен затвореник Ñо Ñилни готвачки ÑпоÑобноÑти, а таа помалку оÑамена жена, трауматизирана од минатото а и двајцата работат во иÑтиот реÑторан. Уште еднаш, тој Ñе обидува да ја придобие приготвувајќи малечки залаци од различни јадења, и Ñекако бивајќи многу упорен. Друг пример, кој верувам го памтат Ñите што го гледале ,,Евтини приказни’’ е кога Ðон Траволта и Ума Турман одат во тој откачен реÑторан, Ñо келнери кои личат на филмÑки ѕвезди од пееÑеттите, и нарачуваат хамбургери и милк шејк. Повторно, во Ñветот на Ðмериканците, помеѓу животот на виÑока нога, бизниÑите на црно и конÑумирањето кокаин, тука е и површната американÑка култура Ñо брза храна и Ñлатки пијалоци како неизоÑтавен дел, повторно, од општеÑтвото, начинот на живот, и во крајна линија, општеÑтвено прифатените вредноÑти.
Се подразбира дека и во многу други филмови, дејÑтвото, хуморот, некои критички Ñтавови или комични Ñитуации, Ñе претÑтавени преку храна. Сигурно до Ñега низ памет ви поминаа и ,,Чарли и чоколадната фабрика’’, и ,,Ðулија и Ðулија’’ и Ñигурно еден тон американÑки Ñцени Ñо вечера за ,,Денот на благодарноÑта’’. Ова Ñамо потврдува дека луѓето, низ иÑторијата и во конкретното време, ја Ñфаќале храната и нејзиното приготвување, нејзините можеби лекобни па дури и афродизијачки ÑвојÑтва, многу Ñериозно, и дека Ñите ритуали поврзани прво Ñо нејзиното обезбедување, култивирање, подготвување, нејзиното доведување до ÑовршенÑтво, не Ñамо што Ñе начин на личен израз, туку Ñочинуваат и поголема Ñоцијална парадигма на која и’ придаваме огромно значење. ОдноÑот што го имаме кон храната, не Ñамо што говори за Ð½Ð°Ñ Ñамите, до Ð¾Ð´Ð½Ð¾Ñ Ð½Ð° личен идентитет ако Ñакате, туку говори и за фактот колку храната е инÑпиративна и за другите уметноÑти меѓу кои и филмот. Се надевам дека во иднина Ñе’ уште ќе поÑтојат иÑтрајни режиÑери и раÑкажувачи на визуелни приказни кои уште повеќе ќе говорат токму за овој Ñегмент од нашето живеење!
- Свадби
- Man’s style
- ÐЕГОВОТО ВЕЛИЧЕСТВО- МЕÐИ
- How not to live
- Bar CODE br.7





Коментари (0 Пратено):
Прати го коментарот