ГаÑтрономÑкиот иÑток и неговото влијание на Ñовремените кујни
Малку земји и региони во Ñветот можат да Ñе пофалат Ñо Ñвојата автентична и автохтона кујна,
имајќи предвид дека Ñите Ñовремени кујни потекнуваат или Ñе Ñинтеза на некои претходни поÑтари гаÑтрономÑки влијанија. ОÑвен начинот на иÑхрана кој е поврзан Ñо поднебјето и климатÑките уÑлови, корените на една кујна Ñе базираат и на религиÑките, културните и пред Ñе економÑките карактериÑтики на еден народ и земја. Ова значи меѓуÑебно влијание, мешање и размена на техники на готвење,методи, намирници, зачини и рецепти, кои обично мутирале од еден регион до друг. ÐајчеÑто поÑилниот и поголемиот Ñубјект(народ) доминирал во овие наметнувања, како и во Ñекој друг Ñегмент од општеÑтвениот и културниот живот. Ðо, имаме и таканаречена национална -адаптирана кујна која е пренеÑена или позајмена, па така Ñе родиле нови кујни кои Ñвоите карактериÑтики и обележја ги должат на некои поÑтари или на времето политички помоќни народи. Се разбира, тие тоа не го признаваат и прифаќаат но тоа и не е така важно.
ИÑто како и Ñо виното и тука Ñтанува збор за крајно Ñубјективно-еÑтетÑка тематика, за која нема правилно толкување. Ðо Ñепак ако ги погледнеме иÑториÑките географÑките, религиÑките и другите фактори, ќе мора да признаеме и препознаеме одредени влијанија кај Ñовремените кујни. Па така додека Ñите на блаканот миÑлиме дека поимите чај, кајÑија муÑака, таан и др. Ñе турÑки имиња за јадења, вÑушноÑÑ‚ грешиме и не го знаеме виÑтинÑкото потекло на овие поими. Имено, чај е Ñтар хинди збор, кој е прифатен и во јазикот фарÑи(перÑиÑки).Турците го преземале, вкуÑиле и донеле чајот од перÑијците а овие пак претходно од древните индиÑки махараџи. КајÑии (Ñо таков изговор) Ñе одгледувале во Ñтара ПерÑија уште пред да Ñе формираат турÑките племиња во некаква политичка и админиÑтративна форма.
Понатаму, “автентичната” грчка кујна е Ñамо нашминкана арапÑко- ÑупÑахарÑка комбинација од јадење и зачини. Со иÑклучок на рибата и морÑкиот Ñвет кој неÑомнено го има во изобилÑтво околу нивниот брег другите јадења и пијалоци Ñе адаптирани и приÑвоени рецепти и техники на готвење од Ñпоменатите региони, и малку пошироко на Ñевер. Ð”ÐµÐ½ÐµÑ Ð·Ð½Ð°ÐµÐ¼Ðµ колку тие Ñе горди и чувÑтвителни на Ñвојата кујна и колкав е нејзиниот удел во туриÑтичкиот профит. Како и Ñе друго и тука Грците меÑто прÑÑ‚ зеле цела рака. ÐрапÑката кујна како таква иÑто има многу влијанија од подалечните иÑточни кујни пред Ñе перÑиÑката и индиÑката , но благодарение на нивната Ñпецифична топла клима овие влијанија Ñе ограничиле и Ñелектирале на нешто што може локално да Ñе употреби.
ЕвропÑките кујни пред Ñе италијанÑката и француÑката , и тоа како им должат на овие Ñтари региони . Пишувавме пред некој број за идеите и комбинациите на јадење,кои Марко Поло ги има видено и донеÑено во Венеција од неговите долги патувања. Зачините и други мирудии и билки на кои Ñе потпира италијанÑката кујна иÑто така потекнуваат од далечниот иÑток пред Ñе од Индија. ОÑвен анаÑонот и зелениот рузмарин , Ñите други билки и зачини потекнуваат од таму. БоÑилокот кој е оÑновен елемент на регионалните италијанÑки кујни потекнува и го употребувале во Индија уште пред 3000 години. Чубрицата ,мајчината душичка, мајоронот, ориганото, на Ñите татковина им е индиÑкиот полуоÑтров. Одамна веќе Ñе знае дека комерцијалната пица претÑтавува модифицирана форма на индиÑкиот леб парата и наан.
Кај француÑката кујна ова влијание Ñе гледа во делот на маринади, бујони и Ñупи кое иако не е толку значајно Ñепак е приÑутно. Секако дека овие кујни имаат и Ñвои оригинални карактериÑтики, како што Ñе култот кон Ñирењето и виното, и нивната употреба во Ñекојдневната иÑхрана. МакедонÑката кујна не е иÑклучок од овие глобални гаÑтрономÑки влијанија, и ние “благодарение” на разни оÑвојувачи и окупатори Ñме Ñи приÑвоиле и адаптирале некои донеÑени рецепти, кои инаетчиÑки толку многу Ñме ги Ñмениле и збогатиле за овие неповикани гоÑти да не можат да ги конзумираат пред Ñе поради верÑките бариери. Ðа овој начин доаѓало до уште една диÑтинкција која заедно Ñо јазикот и верÑката припадноÑÑ‚ имале важна улога во зачувувањето на поÑебниот идентитет.
Употребата на ÑвинÑко меÑо во јадења каде што претходно Ñтоело јунешкото или овчото е Ñамо еден дел од македонÑкото национализирање на индиÑко-перÑиÑката кујна која дошла преку ОÑманлиите а која ние Ð´ÐµÐ½ÐµÑ Ð¼Ð°Ð·Ð¾Ñ…Ð¸Ñтички и погрешно ја нарекуваме турÑка кујна. Ðо и покрај овие гаÑтрономÑки побуни, македонÑкото поднебје и земја нуди Ñвои видови зеленчук , Ñорти грозје , начини на Ñкладирање и конзервирање, техники на готвење, други кулинарÑки комбинации кои ја креираат автентичноÑта на македонÑката кујна, која, потенцираме не била имуна на ÑтранÑки влијанија. Ðашата маана(или доблеÑÑ‚?) е што за разлика од другите ние тоа го признаваме.
Северните народи ја приÑпоÑобиле Ñвојата иÑхрана на локалниот раÑтителен и животинÑки Ñвет , но кога зајакнале како кралÑтва почнале да крÑтоÑуваат низ ÑветÑките мориња и тие Ñе инÑпирирале од иÑточните техники и кулинарÑки изведби пред Ñе во маринирањето и конзумирање на термички необработени намирници како што Ñе рибата и морÑката храна.
Земјите од кои поголемиот Ñовремен Ñвет гаÑтрономÑки Ñе инÑпирирале Ñе Ñекако околу индиÑкиот полуоÑтров и подалеку на крајниот иÑток и тоа, Индија, Тибет, Ðепал, Кина , Тајланд, Виетнам и Јапонија. Секоја од овие земји или региони нуди автентични методи и филозофија кон храната. Иако Индија и Кина Ñе Ñметаат како праизвор на овој гаÑтрономÑки култ, и земји од кои понатаму наÑтанале и јапонÑката и јужните азиÑки кујни , Ñигурно и овие поÑледниве развиваат Ñвои локални регионални обележја кои претÑтавуваат национален образ и нивен начин на живот.
Во Ñледниот број на Бар Код подетално ќе ве запознаеме Ñо индиÑката кујна која Ñо Ñвојата кулинарÑка наука Ñтара 3000 и повеќе години Ñекако претÑтавувала извор и инÑпирација на многу денешни кујни. Таа како предноÑÑ‚ ја имала огромната територија , Ñо различни климатÑки уÑлови, видови на почви, богат раÑтителен Ñвет, билки, зачини,широк диверзитет на микроклими, и Ñе што е потребно за Ñоздавање на богат и раÑкошен излог на вкуÑна храна.
- Свадби
- Man’s style
- ÐЕГОВОТО ВЕЛИЧЕСТВО- МЕÐИ
- How not to live
- Bar CODE br.7
Коментари (0 Пратено):
Прати го коментарот